Styrtstedet til to norske piloter var målet for dagen. Lokal kunnskap er avgjørende og et vertshus kan ofte være det beste utgangspunkt. Vi kunne ikke hatt mer hell. Et spørsmål, en forbindelse, noen telefoner og så sitter vi med lokal kunnskap og historien vokser. Krasjstedene kan utpekes og historien fortelles og dokumenteres. Det er så mange inntrykk og dagen strekker ikke til, men et styrtsted og en skjebne blir nedtegnelser med bilder.
Neste oppdrag er å finne flukt ruten for piloter og andre frem til de allierte i krigens siste dager. Vi hadde resonnere oss frem til Lage Zwaluwe. Igjen ble et vertshus redningen! En mann i baren ga oss nyttig info om hendelser og kilder videre.
Måned: september 2015
Dag 6 Werkendam/Woensdrecht
Vi følger gårsdagens «lead» for mulig mer info om fluktruter og trafikken gjennom fiendeland tilbake til allierte linjer. Museet (opplevelsessenter for våtmarkene) viste de fleste organiserte fluktruter, hvor no 1 var samme som en av fedrene benyttet gjennom området frem til han ble møtt av sine egne.
Woensdrecht militære flystasjon med omvisning og utveksling av informasjon. I den anledning ble også et møte med flyplassens Kommander arrangert. Presentasjon av Spitfire Saga imponerer alle, og ikke minst kommandanten selv. Han formidlet da også at de ville bistå med all den info de hadde.
Dag 5
I forbindelse med at de allierte rykket fremover ble alle fasiliteter ble tatt i bruk for å huse skvadronene. Noen steder var tilbudet så dårlige at de ble flyttet til blant annet et munkekloster. Det ble et besøk her og på tilhørende flyplass B85/Schijndel.
Den var blitt omdisponert for bebyggelse og man kunne knapt ane at det hadde vært noen flyplass her. Stikkord for å finne flyplassen var gamle bilder og motivet av en vindmølle. Rene detektiv arbeidet. Møllen var godt synlig og restaurert og flott. Mesterdetektiven Cato så sammenhenger og fant flere virkelige spor.
Med pass og akkreditering fikk vi også innpass på flyplassen Volkel Airbase og en fordypning i den interne utstilling med mye spennende og god guiding!
Våre dagsguider og flyplass spesialister viste oss en unik og ukjent fargefilm, tatt av en pilot med Spitfire. Filmen var ispedd sekvenser fra Karl Johans gt i krigsårene og også noen norske spitfirepiloter!
Dag 4 Twente
Flyplassen i Twente ble besøkt, detektiv arbeider gjennomført i øsende pøsende regnvær. For snille gutter endret dette seg til sommersol.
Cato søkte og fikk nye detaljer og informasjon for bind 6 på plass. Steder og aktiviteter settes sammen, tidfestes og navn knyttes til og frem kommer fullstendige bilder fra historien.
Nederlandsk TV som var på stedet, snappet opp at «delegasjonen» var på besøk og de ønsket straks litt informasjon om vårt besøk til landet.
Etterfølgende sjanse-tur til et privat vrak museum i Lievelde, ble også en fin opplevelse med besiktigelse av flydeler i alle varianter fra begge sider, plukket opp lokalt.
Dag 3 Geesteren
I fotfarene til våre fedre var det tid for å se krasjstedene fil fedrene Nicolaysen og
Stousland. Begge landet på åker ikke langt fra hverandre.
Det er en underlig å være på et historisk sted hvor ens aller nærmeste så døden i øynene for 70 siden. Etter å ha overlevd en kræsjlandingen flyktet for ikke å bli tatt til fange av fienden. Vennligsinnede mennesker i området kom dem til unnsetning og hjalp til, med risiko for egne og kjæres liv.
Med lokal guide ble vi forklart om fluktruter og lokal historie. Vi fikk også besøke en av disse helpere, en 85 år gammel mann som var 9 år den gang. Entusiastisk formidlet han historier og viste oss gjemmesteder. Hans bolig var uendret fra 1944 da de huset den norske piloten. Dette møte ble en utrolig opplevelse.
Dag 2 Vlooswijksepoulder
En ren transportdag var planen. Det ble, som så ofte ellers, at vi fant ny og ukjent informasjon. Denne gang om styrtstedet til Oluf Ragnar Wagtskiold i Putten. Lokal kunnskap kunne fortelle mye om forhold rundt denne hendelse. Hjelp fra lokalt hold er utrolig nyttig om man ønsker mer fakta. Oppdagelser viser hvor viktig detektivarbeidet Cato gjennomfører i sitt arbeid med Norsk Flyhistorie fra annen verdenskrig.
Vi for vår del får være med på å oppdage Heltemodige handlinger ingen i Norge har visst noe om.
Her ble vi også henvist til Flymuseet i Soest for mer info og mulige funn. Dessverre ble det ikke ytterligere fangst, men her var det muligheter.
Dag 1 Grimbergen
Flytur til Brussel og direkte til Grimbergen. Her ble vi møtt av Frans, en spesialist på flyplass og flyhistorie. Vi fikk høre historien om en av de viktigste flyplasser i Holland hvor 331 og 332 opererte fra. Også i Holland sliter man med å bevare flyhistoriske verdier for ettertiden. Mange spennende oppdagelser og ny informasjon. Videre til et slott hvor befalet hadde sitt tilholdssted. Her supplerte Cato med bilder og informasjon som også var ny for eier av slott og vår guide Frans. Etterfølgende hyggelig prat og strategi for neste dag.
Vårt æresmedlem, Cato Guhnfeldt, skriver videre på Spitire Saga bind 6. I den anledning har noen vært så heldige å få være med på denne tur tilbake til historisk grunn. Spesielt spennende for Vilhelm Nicolaysen og undertegnede som vil få høre å beretninger fra 331 og 332 sine operasjoner i Nederland og Belgia og samtidig få stedene der våre fedre falt ned i november 1944.
Vi håper å kunne dele litt av historiene og det vi opplever på Scrambles nettside.
Følg med!